Wat is affiliate marketing?

Wat is affiliate marketing?

Affiliate marketing is een vorm van marketing waarbij iemand jouw product of dienst promoot in ruil voor commissie. Een affiliate (de persoon die reclame maakt) verdient enkel zijn commissie wanneer zijn verwijzing heeft geleid tot een verkoop.

Affiliate marketing is een vorm van online marketing. De affiliates zijn mensen die online actief bepaalde producten of diensten promoten van adverteerders. Meestal via blogs op een website, maar het kan ook prima werken via nieuwsbrieven of social media. Of verzamel webshops.

Het lijkt best wel op content- of influencer marketing. Een belangrijke eigenschap is dat bij affiliate marketing de vergoeding variabel is. Vaak is dit een percentage van het aankoopbedrag. De kosten (of verdiensten) van affiliate marketing zijn dus afhankelijk van de verkoopresultaten. Zodra iemand klikt op links in blogs of nieuwsbrieven en een product of dienst koopt, dan verdient de affiliate een commissie.

Hoe werkt het?

In tegenstelling tot reguliere marketing heeft juist de affiliate veel invloed op de advertentie en het bereik daarvan. De adverteerder bepaalt nog altijd voor welk product hij promotie zoekt en welk budget er hiervoor beschikbaar is. Vaak is dit dus een commissie (percentage van de verkoopprijs).

Affiliate marketing netwerken

Adverteerders en affiliates kunnen elkaar direct benaderen. Maar er zijn ook gespecialiseerde netwerken. De bekendste netwerk in Nederland zijn DaisyconAwin en Tradetracker. Door gebruik te maken van een netwerk, koop je als adverteerder vooral gemak. In een netwerk zijn vaak duizenden affiliates aangesloten. Je kunt dan makkelijk nieuwe aansluiten én je hebt een overzicht van al je resultaten. Uiteraard is het gebruik van het netwerk niet gratis en zijn je kosten met een netwerk hoger. Maar naar onze mening krijg je er zoveel gemak voor terug, dat het dit geld zeker waard is.

Verschillende soorten affiliates

Wij hebben verschillende klanten mogen helpen met het opstarten van hun affiliate campagnes. Dit betreft vooral retailklanten met een webshop. Die verkopen hun product al online en hebben vaak een productfeed om hun producten via bijvoorbeeld Google Adwords te verkopen. Wij adviseren klanten meestal om met een channel manager als Channable of EffectConnect te werken. Hiermee kun je makkelijk een productfeed opzetten naar een affiliate netwerk.

Binnen zo'n affiliate netwerk tref je verschillende soorten affiliates (publishers) aan. Een aantal voorbeelden:

  • Content websites of blogs
    Vaak zijn dit blog websites. Hier worden actief artikelen op geschreven en de volgers van de blog (en bijbehorende social media kanalen) hebben een bepaalde band / vertrouwen. Hierdoor is de kans redelijk groot aanwezig dat ze door advertenties of inhoudelijke blogs getriggerd worden om een product van de adverteerder te bekijken.
  • Kortingscodes websites
    Er zijn tegenwoordig talloze websites die kortingcodes aanbieden om zo makkelijk verkeer naar webshops te realiseren. Wij adviseren onze klanten om hier beperkt op in te gaan en echt de samenwerking te zoeken met deze publishers. Zorg dan ook regelmatig voor exclusieve codes die de publisher alleen onder het eigen netwerk kan inzetten.
  • Cashback
    Een cashback website vergoed een gedeelte van de ontvangen provisie weer terug aan de leden. Meestal sparen de leden voor bijvoorbeeld cadeaubonnen.
  • Verzamel webshop
    Ook zijn er (zeker in retail) veel verzamel webshops zoals ik ze noem. Op deze webshops worden de productfeeds van diverse webshops verzameld om zo een groot productaanbod te hebben. Een voorbeeld van een publisher die in het in de retail vaak goed doet is www.kleding.nl.
  • CPC publishers
    Deze publishers werken niet op een commissie basis maar op Cost per Click. Zo heb je ook vergelijkingswebsites als www.beslist.nl en www.vergelijk.nl. Vaak loont het zich financieel om een rechtstreeks aansluiting te hebben bij deze grote partijen.

Zoals je ziet is affiliate marketing heel actief. Als je er mee start, zorg dan ook dat je een actieve rol in neemt in het contact met je publishers. Daar valt op staat alles mee. Wees kritisch op de publishers die je inzet en zoek publishers die je ook daadwerkelijk omzet kunnen opleveren.

Wil je een keer sparren over de inzet van deze vorm van marketing voor jouw bedrijf? Neem dan gerust even contact met ons op!