Hoe laadtijd jouw online inkomsten beïnvloedt

Er zijn genoeg redenen waarom de laadtijd van je webshop een prominente plaats op je prioriteitenlijst zou moeten hebben. Weet jij waarom en wat het effect van laadtijd is op de conversie van je webshop? Ontdek het in dit artikel!

Wat bedoelen we met: “laadtijd”?

De laadtijd van een website verwijst naar hoelang het duurt voordat een website volledig geladen is. Technisch gezien houdt laadtijd in hoelang het duurt voordat een browser gegevens van een webserver laadt en deze zichtbaar zijn op het scherm van een bezoeker. Dit omvat alle inhoud van een pagina, zoals afbeeldingen, tekst, enzovoort.

Simpel gezegd: de laadtijd is hoe snel alle inhoud van een webpagina is geladen, nadat de pagina is opgevraagd.

Wat bepaalt de laadtijd van je webshop?

De laadtijd van je webshop is afhankelijk van verschillende factoren, zoals: paginatype, de hoeveelheid content, bestandsgroottes, plugins en je webshopserver / hosting. Maar gelukkig kun je zelf veel invloed uitoefenen op deze factoren door bijvoorbeeld je afbeeldingen te verkleinen. Ook kan een gespecialiseerde hostingpartner je helpen deze verschillende factoren te optimaliseren om zo de laadtijd van je webshop te versnellen.

Hoe snel moet je webshop zijn?

Lang verhaal kort, je shop moet zo snel mogelijk laden! Idealiter wil je dat je webshop binnen twee seconden laadt. Het cijfer van twee tot drie seconden is het keerpunt waar de bounce percentages omhoog schieten – in feite zal 40% van de consumenten niet langer dan drie seconden wachten voordat ze een site verlaten. Natuurlijk is het geduld van de bezoeker afhankelijk van de branche en de context van het gebruik van de webshop.

Hoe meet je de laadtijd van je webshop?

Zoals je je inmiddels kunt voorstellen, is het belangrijk om te weten hoe snel je webshop daadwerkelijk is. Het is dan ook goed om te weten dat Google Search Console en Google Analytics geven (lange termijn) informatie over de laadtijden van je webshops.

Mocht je direct aan de slag willen gaan met het verbeteren van de laadtijden van je webshops, dan kunnen ook andere tools handig zijn. Met tools als PageSpeed ​​Insights en GT Metrix kun je direct controleren of de aanpassingen die je hebt gedaan, je winkel ook echt sneller maken. Daarbij laten ze je ook zien waarom je site in eerste instantie traag is en bieden ze je optimalisatiemogelijkheden. Bekijk ze snel eens! 

Het effect van laadtijd op de conversie van je webshop

Zoals eerder vermeld, raadt Google een laadtijd van minder dan 2 seconden aan. Toch hebben veel webshops meer dan 5 seconden nodig om volledig te laden. Dit lijkt niet veel, maar als je er zelf over nadenkt: wacht jij dan graag tijdens het winkelen? Zowel online als offline? Zeker niet! En hetzelfde geldt voor je eigen klanten. Het is daarom belangrijk om de laadtijd van je webshop te verlagen, aangezien dit de meest prominente reden is waarom bezoekers weer vertrekken. 

Het belang van hosting bij conversie-optimalisatie

De kwaliteit van je e-commerce hosting heeft een grote invloed op de laadtijd van je webshop. Maar er zijn veel meer factoren waarop hosting een verschil kan maken in jouw online succes. Wil je meer weten? Neem dan rustig contact met ons op.

Wij hosten al onze webshops bij Hipex. Hierdoor zijn onze klanten verzekerd van een optimale hostingomgeving.