Bezoekers verleiden tot een conversie

Ben jij al bekend met de overtuigingsprincipes van Robert Cialdini?

Deze overtuigingsprincipe kunnen je helpen om van de bezoeker van je webshop een koper te worden. Ofwel bezoekers verleiden tot een conversie.

De zeven overtuigingsprincipes van Cialdini zijn:

  • Schaarste
  • Sociale bevestiging
  • Wederkerigheid
  • Sympathie
  • Autoriteit
  • Commitment en consistientie
  • Unity

Onderstaand lichten we de verschillende principes kort toe.

Schaarste

Schaarste en tijdsdruk zijn twee elementen waarbij bezoekers sneller geneigd zijn om een beslissing te nemen. Beide hebben vaak een positief effect op het conversie percentage.

Voorbeelden van het creëren van schaarste en tijdsdruk:

  • Geef de actuele voorraad status aan (bijv. nog maar 1 op voorraad in deze maat)
  • Tijdelijke acties (alleen vandaag, profiteer tot en met zondag)
  • Op = Op
  • Maak gebruik van verliestaal ("mis dit niet", "laatste kans")

Sociale bevestiging

De bevestiging dat veel mensen iets leuk of goed vinden helpt anderen bij het maken van een beslissing om tot een aankoop over te gaan.

De meest bekende vormen van sociale bevestiging zijn klantbeoordelingen en reviews. Zowel over de webshop als over de producten.

Wederkerigheid

Als je iets kunt weggeven aan een bezoeker zullen deze sneller tot conversie over gaan. De ontvanger voelt zich (onbewust) verplicht om iets terug te doen.

Je zou bijvoorbeeld een 5% kortingsvoucher kunnen geven bij een eerste bestelling of een inschrijving van de nieuwsbrief.

Sympathie

Mensen zijn sneller geneigd iets voor iets of iemand te doen als ze je aardig vinden. Zorg ervoor dat je doelgroep je leuk vindt. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je webshop sympathie uitstraalt. Denk bijvoorbeeld aan Coolblue ("alles voor een glimlach").

Autoriteit

Als een expert iets zegt of schrijft dan zijn mensen sneller geneigd om dit te geloven. Mensen hebben vertrouwen in onafhankelijke experts.

Je zou bijvoorbeeld een samenwerking met een expert kunnen hebben die iets zegt over je webshop of product. Maar ook awards en certificeringen dragen bij tot uitstralen van betrouwbaarheid.

Commitment en consistentie

Probeer bezoekers te overtuigen in kleine stapjes. Bijvoorbeeld door ze eerst aan te laten melden voor een nieuwsbrief of een actie op social media uit te voeren. Met die kleine stapjes krijgen ze binding en zijn ze ook eerder bereid om je einddoel te behalen (de conversie ofwel de verkoop).

Unity

Speel in op het 'wij' gevoel. Zoek de gemeenschappelijke identiteit met je bezoeker.

Wil je meer weten over de zeven geheimen van het overtuigen? Lees dan vooral eens dit boek van Robert Cialdini.