3 tips om online shoppers te binden

 

1. Personalisatie

Uit een onderzoek van McKinsey blijkt dat 78% van de consumenten vaker terug keert voor een herhaalaankoop als ze op de juiste manier worden benaderd door de inzet van personalisatie.

Door de verbeterde ervaring waarderen shoppers deze webshops meer. Door het laten zien van relevante content beïnvloeden webshops met personalisatie het aankoopproces.

De laatste ontwikkelingen op het gebied van data- en privacy restricties maken het personaliseren van content niet makkelijker. Denk aan de privacy maatregelen die Apple en Google de afgelopen tijd genomen hebben.
 

2. Zorg voor gemakkelijke betaling, snelle bezorging en voldoende retouropties

Online shoppers hebben tegenwoordig hele hoge verwachtingen. Het betaalproces dient vlekkeloos en snel te verlopen, anders kan een webshop de klant kwijt raken aan een concurrent. Zorg naast iDEAL voor voldoende andere betaalmethoden. Denk bijvoorbeeld aan betaalkaarten, PayPal en achteraf betaal opties.

Naast een snelle levering (en bij voorkeur gratis verzending) hechten online shoppers veel waarde aan een soepel retourproces. Volgens een onderzoek door RetailX verlaat 58% van de Nederlandse consumenten een webshop als de verzendkosten te hoog zijn, 30% wanneer de levertijd te lang is en 21% wanneer de gewenste bezorgopties niet beschikbaar zijn.

Het is verstandig om consumenten steeds op de hoogte te houden van het leveringsproces. Hetzelfde geldt voor het retourproces. Wees transparant over het retourneren van online orders. Zorg voor een soepel retourproces en een snelle terugbetaling.
 

3. Loyaliteit

Geef loyale klanten het gevoel dat ze belangrijk zijn. Zorg ervoor dat je met je loyaliteitssysteem inspeelt op de emotie van je klant. Loyalty zet je in voor de lange termijn en kost, als je het goed wilt inzetten, veel energie.